Emise versus Česko: Podcast
Kdo vydělává na korupčním systému měření?
V Česku nefungují správně technické kontroly ani kontroly emisí u aut. Jak to? Proč o STK a SME říkáme, že jsou dokonalým korupčním systémem? V novém díle podcastu Stošestka navazujeme na minisérii Emise versus Česko, která vznikla ve spolupráci s Asociací emisních techniků a opravářů (ASEM). Pro další detaily pokřiveného systému si poslechněte nový díl podcastu Stošestka s Liborem Fleischhansem, diagnostikem a zakladatelem ASEM, a Janem Dupákem, právníkem TI.
Libor Fleischhans, diagnostik a školitel ASEM, Jan Dupák, právník Transparency International ČR | zdroj: TI, fotografie: Pavel Klůs, grafika: ateliér Klimsz
Kontrola emisí je snad jedinou službou, která když je provedena špatně, benefituje z ní i zákazník. Řeč je o “technické”, na kterou musejí v pravidelných intervalech všichni majitelé vozidel. Nejen, že samotná kontrola nemusí probíhat podle pravidel, celý systém je nastavený velmi nefunkčně. Ovládá ho několik málo vlivových skupin, které si tak mohou dělat téměř, co chtějí.
Pozvání do Stošestky přijal Libor Fleischhans z ASEM, která se snaží upozornit na tyto nekalé praktiky a celý systém kontrol od základu narovnat. Ve spolupráci s právníkem TI Janem Dupákem vytvořili minisérii o komplexní problematice, kterou završujeme touto epizodou podcastu Stošestka.
Poslechněte si, jak se na české silnice dostávají “jedovatá” auta. Jak se systém obchází? A jak ho napravit? Podcast moderuje Martina Foldynová.
Stošestku najdete na všech vašich oblíbených online platformách: Apple Podcasts, Spotify, Anchor, Google Podcasts, Breaker, Pocket Casts či Radio Public. Další díly si můžete pustit také u nás na webu.
Zleva: Jan Dupák, právník TI, a Libor Fleischhans, ASEM, stoji před automobilem z kampaně uzdravpriserku.cz | zdroj: TI
O minisérii #emisevsčesko
TI připravila ve spolupráci s ASEM sérii tří článků o fungování stanic STK a SME v Česku. V první úvodním díle jsme se věnovali převážně vysvětlení fungování stanic a tomu, k jakým manipulacím dochází. Ve druhém pokračování jsme se zaměřili na vlivové skupiny, které si trh v ČR přerozdělily a jak jsou schopné manipulovat s trhem až na úroveň Ministerstva dopravy. A v závěrečném třetím díle jsme se podívali na nedostatky a řešení.
Poděkování za podporu
Tento díl podcastu Stošestka vznikl v rámci projektu Proklima díky finanční podpoře Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund financovaným EEA and Norskými granty. Děkujeme!
Tento díl podcastu Stošestka je licencován pod licencí Creative Commons BY-SA 4.0. Licenční podmínky jsou k dispozici na této webové adrese.
Tolik miliard korun přijde do roku 2030 z evropských fondů reagujících na klimatickou krizi (FST, NPO, ModF) do ČR
Pořadí ČR v EU podle ročních emisí přepočtených na obyvatele
O tolik procent by ČR měla snížit své emise skleníkových plynů oproti roku 2018 do roku 2030